Et liv i balance

v. Coach.dk

Et liv i balance

v. Coach.dk

8282 1212

8282 1212

5 effektive tips til at hver dag bliver en god dag!

5 effektive tips til at hver dag bliver en god dag!

Forskning har vist, at den måde vi husker tilbage, om en dag var god eller dårlig, ofte afhænger af hvordan dagen ender. Så selvom det har været en rigtig dårlig dag, så er det ved aftenstid ikke for sent at vende den til et positivt minde – give dagen en ”happy ending”!

Skab en rutine om aftenen – inden sengetid, hvor du selv fokuserer – eller hele familien mødes om en  ”happy-ending”-aktivitet – eller måske endda en kombination af flere aktiviteter:

1) Dans. Find et rigtig godt og glad musiknummer som hele familien kan lide. Skru godt op for lyden. Dans, dans, dans. f.eks. til tonerne af  Stig Møllers ”Sikke en dejlig dag det er i dag” eller det stykke musik som du, din partner eller børnene synes giver den rigtig gode stemning. Musik er fantastisk til at skabe tilstande i os – i dette tilfælde glæde.

2) Grin. Aftal med din familie, at nu skal i rigtig grine. Grin i 5 minutter – sammen. Hvis det er svært at få latteren i gang, kan det være en rigtig god ide at kilde hinanden. (Ikke alle bryder sig om det – så husk at respektere når der bliver sagt stop.) En anden kickstarter er at grine kunstigt først, og inden du ser dig om er din latter ægte. ”Fake it until you make it”. Latter og smil bringer glæde - og gir’ en rigtig god fornemmelse i din egen krop.

3) Gå gakket Måske denne rutine er lettest at gøre i fællesskab med andre. Alle går rundt i stuen i gakkede gangarter. Hvem kan gå som en pingvin, hvordan går en kamel? I kan måske lave en konkurrence i hvem der hurtigst kan få resten til at grine over en gakket gangart. Du kan også tage udfordringen op og gøre det alene – kig på dig selv ”udefra” – hvad sker der lige der?  Ændring af vores fysiske tilstand medfører automatisk ændringer i vores følelsesmæssige tilstand – her skubber gakkede gangarter humøret i top.

4) Husk en god oplevelse Find en god oplevelse frem fra hukommelsen. Tænk tilbage på en gang hvor du følte dig rigtig glad. Beskriv oplevelsen for dig selv eller fortæl om den til dem du er sammen med, hvor du var henne, var det varmt eller koldt, hvordan lugtede der, hvilke lyde var der, hvordan føltes det i kroppen, hvad sagde du til dig selv? Prøv at ”gå helt ind” i oplevelsen”. Bare mindet om en god oplevelse kan genskabe de samme gode følelser. Er i en familie, kan hvert familiemedlem fortælle detaljeret om en rigtig positiv oplevelse. Denne øvelse er mest velegnet til lidt større børn.

5) Vær taknemmelig Find 3 ting du er taknemmelig for, skriv dem ned eller beskriv dem for dig selv. I familien kan hvert familiemedlem finde 3 ting som han/hun er taknemmelige for i løbet af denne dag og fortæller det højt. Det kan være stort som småt, formålet er at få fokus på, at lige meget hvor dårlig en dag er, så er der altid noget godt.  ”Emil - min bedste kammerat” ”Vi fik gulerødder til maden, det elsker jeg” ”Vi har rent vand og toiletpapir”…

NB: Husk at hvis i er i situationer hvor der er mange ”negative” følelser i spil, så er det en god idé at give plads til dem først, så de bliver mødt og hørt. Derefter kan i bruge et eller flere af tipsene til at få en ”happy ending” på jeres dag.

 

Skrevet af:

Abell Coaching & Udvikling

Profilbillede af Stine Abell på Coach.dk

d. 06-12-2014 11:20

Søg i blandt

621

aktive coaches fra HELE Danmark

Se nyeste Coachprofiler »
I den sidste ende fortryder vi kun, de chancer vi ikke tog  [Citater på Coach.dk] Del et citat fra Coach.dk på facebook
Coach.dk - et liv i balance

Find vej

CVR 26152984

OM COACH.DK

Nyheder

Handelsbetingelser

Kontakt os

Vi passer på dine data

HVAD ER COACHING?

Find en Coach

Hjælp & råd

Indlæg

Arrangementer / Events

Tilmelding til nyhedsbrev

FOR COACHEN

Login

Opret gratis profil

Markedsføring af Coachuddannelse

Tilmelding til nyhedsbrev