Et liv i balance

v. Coach.dk

Et liv i balance

v. Coach.dk

8282 1212

8282 1212

Drama på arbejdspladsen

Drama på arbejdspladsen

Drama på arbejdspladsen.

Hvor CMM teorien kan være rigtig fin at have med i baggrunden.

Ubarmhjertig hård konkurrence mellem kollegaer. Kan det kaldes et drama? Ja, hvis vi sammenligner med hvordan et drama i teatrets verden er opbygget så ligner det ganske godt.  Ligesom i teaterets verden kan dramaet ende med at blive enten en tragedie eller en komedie. Det lyder måske som store ord umiddelbart, men det kan faktisk godt være sådan det opfattes af de involverede parter.

Vi har alle oplevet situationer på arbejdspladsen som kan sidestilles med et drama. Lad os antage at dramaet på arbejdspladsen er opbygget præcis som traditionelle dramaer med 5 akter som har hver deres funktion.

Exposiiton: dramaets anslag. Her anslås de grundlæggende modsætninger og hovedpersonerne introduceres.

Peter har været ansat i 1 års tid i gruppen. Nu vil han rigtig gerne udleve sin drøm om at blive leder og derfor har han naturligt nok spurgt chefen om der er mulighed for at starte på en leder uddannelse. Det har Peter fået chefens accept af og nu glæder han sig til at starte på uddannelsen.

Sofie har været ansat i gruppen i 6 år og vil egentlig også gerne have en lederuddannelse, men hun har aldrig rigtig fået spurgt, og nu føler hun sig forbigået. Hun er ærgerlig over at hun ikke selv har fået spurgt om den uddannelse, men der har været susende travlt og tiden er bare gået hurtigt. Hun har faktisk engang antydet overfor chefen at det godt kunne være interessant for hende at gå ledervejen, men det er aldrig rigtig blevet drøftet igen.

Knude: her bryder konflikten ud.

På et produktionsmøde får de oplyst at ledelsen er klar med et nyt projekt som skal optimere salgs flowet. Sofie lytter interesseret og vil byde ind på projektleder stillingen efter mødet. Salg og optimering er nogle af hendes spids kompetencer. Men inden mødet afsluttes oplyser chefen, at ledelsen allerede har udpeget en projektleder, og det bliver Peter som ellers mest har arbejdet med indkøbsstrategier. Peter skal begynde på lederuddannelsen og ledelsen har vurderet, at det vil passe perfekt med at han samtidig skal køre dette projekt i stilling.

Sofie bliver vred, skuffet og frustreret og har meget svært ved at skjule sine følelser. Hun siger ikke noget, men hendes kropssprog viser helt tydeligt, hvad hun mener om denne løsning. Hun forlader demonstrativt lokalet mens hun sender skarpe øjekast til både Peter og chefen.

Krise: Konfliktoptrapningen kulminerer og der synes ingen udvej.

Chefen bemærker naturligvis det ubehagelige stemningsskift. Han ved godt at Sofie har leget lidt med tanken om en lederuddannelse, men det sidste års tid har hun ikke nævnt det. Han vil godt tale med Sofie om hvad der egentlig skete i rummet, så da mødet sluttergår han ind til Sofie. Han spørger hvad der skete – og nu får Sofies vrede frit løb. Hun kommer hurtigt til at råbe og afbryder da også chefen, da han forsøger at få stemningen afkølet lidt. Intet virker og Sofie fortsætter sit vredesudbrud.

Peripeti: Her sker der en afgørende vending i konflikten. I en tragedie er den uloykkelige udgang herefter uundgåelig.

Afslutning: konflikten udløses enten i tragediens katastrofe eller komediens morsomme løsning.

Inden dramaet overhovedet når så langt er det klogt at bryde ind. Ofte har vi selv oplagte muligheder for at ændre dramaets gang undervejs. Men vi får ikke altid gjort det.

Her er det godt at kende kommunikationsteorien Coordinated Management of Meanings  (CMM), som i meget korte træk handler om vores muligheder for at ændre et handlingsforløb, hvis vi er opmærksomme på de mest oplagte tidspunkter i kommunikationen – nemlig forgreningspunkterne, hvor vi har mulighed for at vælge flere handlinger. Men ofte gør vi blot som vi plejer.

I dramaet er de mest oplagte forgreningspunkter netop ved indledningen af 1 af de 5 akter. Dette være ment som en opfordring til at læse eller genlæse CMM teorien.

Søg i blandt

564

aktive coaches fra HELE Danmark

Se nyeste Coachprofiler »
Jeg har ikke fejlet. Jeg har bare fundet 10.000 måder der ikke virker  [Citater på Coach.dk] Del et citat fra Coach.dk på facebook
Coach.dk - et liv i balance

Find vej

CVR 26152984

OM COACH.DK

Nyheder

Handelsbetingelser

Kontakt os

Vi passer på dine data

HVAD ER COACHING?

Find en Coach

Hjælp & råd

Indlæg

Arrangementer / Events

Tilmelding til nyhedsbrev

FOR COACHEN

Login

Opret gratis profil

Markedsføring af Coachuddannelse

Tilmelding til nyhedsbrev