facebook Pixel Image On Coach.dk

  8282 1212

Coach.dk - et liv i balance
" Kender du følelsen af sommer? "

Sådan styrer du uden om stress

spørgsmål om stress

’Kan man undgå at få stress?’

For noget tid siden blev jeg kontaktet af en ung mand. Det var en skoleelev, der skulle aflevere en opgave om et selvvalgt emne - han havde valgt emnet stress. Emnet lå ham på sinde da han selv havde stress tæt inde på livet. Begge hans forældre havde været ramt og sygemeldte. Hans interesse i emnet var derfor ikke kun fagligt, det var tydeligt at han også havde en personlig interesse i stress og gerne ville have større forståelse for det og nogle redskaber til at hjælpe sine forældre med. Et af de spørgsmål han stillede mig var: ’Kan man undgå man undgå at få stress?’ Svaret på det spørgsmål er som udgangspunkt, ja. For man kan et langt stykke af vejen ruste sig til mere modstandskraft overfor stress.  

 

Balance i energiregnskabet

Overbelastningsstress handler om at man i for lang en periode har kørt på energiunderskud og har tappet reserverne fuldt og helt og lidt til. At styre uden om arbejdsrelateret stress handler derfor at om at få skabt balance mellem det energitagende og det energigivende i sin hverdag. Og på den måde undgå at leve på energiunderskud og tære på reserverne. Der er intet i vejen for at man i en periode lever med lidt overbelastning fx op til en eksamen, i et nyt job e.l. Der hvor det går galt er når man glemmer at skrue ned for tempoet igen.

Derfor er det vigtigt at huske sig selv på energibalancen og sikre at kroppen efter ’belastede perioder’ får den nødvendige pause og tid til at få fyldt energilageret op, så kroppen kan restituere og finde hvile. Under belastede perioder går vores alarmberedskab nemlig i gang. Når det sker bliver der samtidig lukket ned for andre mekanismer i kroppen bl.a. de, som sørger for at kroppen genopbygger og reparer sig selv. Glemmer vi at drosle ned så slider vi og gør skade på både krop og hjerne uden at give dem tid til at reparere og genopbygge sig selv.

Måske er du klar over hvad der giver dig energi og hvad der tærer på depoterne, eller måske tror du at du ved det… Man kan faktisk blive overrasket – det er meget individuelt, hvad vi oplever som energigivende og energitærende En måde at kortlægge sit balanceregnskab på et er at lave en ’energidagbog’ i en periode. På den måde får du fokus på regnskabet og bliver mere bevidst om dine aktiver og passiver. For alt kan spille in i regnestykkett…! Relationer kan fx både være givende og drænende – nogle kollegaer giver rigtig meget og så er der brokkerøvene, der bare suger al liv og glæde ud af én som en vampyr, indtil man føler sig hel grå og mat i sokkerne. På samme måde kan noget arbejde være energigivende og noget virkelig drænende. For nogle af os er madlavning en total energi-udsulter mens andre elsker det… Nogle igen elsker sociale arrangementet mens andre bruger utrolige mængder energi på at navigere i det…osv. Kunsten er at få balanceregnskabet til at gå op så der bliver ligevægt i det givende og den krævende.

 

Sig fra, sig til og sig PYT!

At styre uden om stress handler også om at være god til at passe på sig selv. Om at sige fra, sige til og sige PYT. Og her er alfa omega selvfølgelig også at kunne mærke efter og reagere på det man mærker. At stå ved det og tro på sig selv. Derfor er det en god idé at øve sig i at sige fra, hvis det ikke er ens spidskompetence. Men også at bede om hjælp hvis man har brug for det – ingen kan klare alt på egen hånd…selv de fleste superhelte har en kvinde i kulissen til at hjælpe sig.

Træn din ’pytgrænse’ og bliv verdensmester i at sige PYT. Øv dig i at sige PYT inden hjernen går i selvsving over at du ikke lige får ryddet op, når deadline eller glemmer Olivers gummistøvler – det er ofte at vores problemer er langt mindre end den tid vi faktisk helliger dem tankemæssigt

Vær bevidst om dine tankemønstrer, det du har med dig i din bagage. Nogen af os er opdraget til at tage sig sammen når tingene bliver svære, ikke at give op og sige fra. Nogle er opdraget til at skulle klare tingene selv, ikke bede om hjælp af enten den en eller anden grund. Og andre igen er vant til at gøre et kæmpe problem selv ud af de mindste baggateller. Det er alt sammen noget vi har med os, som er blevet indlært og indstuderet gennem livet.

 

Sund robusthed

Og netop i kraft af vores bagage fra vores fortid - vores erfaringer og de mønstrer vi har tillært os gennem livet – er vi alle forskellige. Nogle personer har tendens til at bekymre sig, nogle tænker katastrofetanker og nogle har svært ved at takle forandringer. Nogle har måske også tendens til lavt selvværd dvs. negative overbevisninger og tanker om sig selv. De personer vil være mere disponerede for stress. I al sin simpelthen skyldes det at vores tanker også kan aktivere vores alarmberedskab og vil dermed fungere som ekstra benzin på bålet, hvis man i forvejen er belastet på andre områder.

Det handler om vores grad af sund robusthed dvs. hvordan vi navigerer i vores hverdag og vores tilgang til verden. I bund og grund handler det om det sind, som vi har udviklet gennem tiden og som styrer os. For at styre uden om stress er det derfor helt essentielt at få opbygget en sund robusthed. Dvs. styrke sit sind og dermed sin tilgang til verden. Sin måde at håndtere udfordringer og forandringer på. Har man en ’det skal da nok gå’ / ’det tager vi når det kommer’ hat på, så vil man meget nemmere kunne styre uden om stress end hvis man hele tiden tænker ’åh nej det kan jeg slet ikke overskud’ det går aldrig..!!’ og ’hvad nu hvis…

Det er derfor sundt at blive bevidst om sine tanke og vaner og ændre på de som er usunde og spænder ben for vores sundhed og velbefindende. Ingen af os kan sige sig fri for uforudsete hændelser i livet, store omvæltninger som dødsfald, skilsmisser, fyringer eller andre begivenheder, som vender op og ned på vores verden og som sætter sig i kroppen – måske i form af stress.Vi kan ikke kontrollere, hvad der sker omkring os, men vi kan styre hvor meget det skal påvirke os. Vi kan træne os til en stærk og sund robusthed fx gennem mentaltræning, som er et utrolig effektivt redskab dertil.

Oprettet af

Profilbillede af MindTreat v/Nina Damgaard på Coach.dk

MindTreat v/Nina Damgaard

Indlæg nr. #969
29-11-2017 10:48

Har du behov for hjælp til din(e) udfordringer?

Indtast dit navn, beskriv kort din udfordring, og så vil vi ringe dig op hurtigst muligt, for evt. at matche dig med den rigtige coach.

Læs mere om vores unikke match-koncept her »

SPONSERET

Bannermarkedsføring af Kurser på Coach.dk
Bannermarkedsføring af Videregående Coachuddannelse på Coach.dk
Bannermarkedsføring af Faa de besoegende fra Coach.dk over paa din egen h på Coach.dk
Bannermarkedsføring af Coachuddannelse på Coach.dk
Bannermarkedsføring af Mindfulness kurser - Line Buch på Coach.dk
Bannermarkedsføring af Mentorcoaching (06/13) på Coach.dk
Kunne du også tænke dig en annonce her?

OM COACH.DK

Nyheder
Til Pressen
Handelsbetingelser
Kontakt os

HVAD ER COACHING?

Hjælp & råd
Nyheder
Find en Coach

FOR COACHEN

Login
Opret Coachprofil
Bannermarkedsføring
Medlemstilbud
Coach.dk - et liv i balance

Nygade 12A

4300 Holbæk

mail@coach.dk

CVR  26152984

Ring op 8282 1212