v. Coach.dk
Begrebet coaching er på ganske få år blevet meget udbredt i Danmark. Indenfor branchen er coaching ofte defineret som en professionel samtale, hvor coachen neutralt og ikke-rådgivende styrer processen i mål ved hjælp af åbne spørgsmål. Netop fordi coaching ikke er rådgivning, vejledning eller terapi, men snarere et objektivt refleksionsværktøj, kan det anvendes meget bredt.
Læs mere om definitioner og etiske regler på de enkelte uddannelsesinstitutioner eller de internationale brancheorganisationer, f.eks. IAC, ICC, ICF og EMCC.
At være coach er ikke en beskyttet titel og derfor kan alle kalde sig coaches og udøve coaching. Eller for den sags skyld etablere en coachinguddannelse. Nogle uddannelser specialiserer kursisterne i f.eks. stress, business- eller lifecoaching. Og nogle coaches vælger efter endt uddannelse at præcisere deres område ved at kalde sig eksempelvis executive-coach eller sports-coach. På Coach.dk finder du coaches der er certificeret fra en af de uddannelser vi samarbejder med pga deres høje kvalitet og bekendelse til de internationale standarder for etik, mål og professionalisme.
Coaching foregår typisk som et fysisk møde der varer mellem 45 min og tre timer. Men mange er også glade for telefoncoaching eller coaching via elektroniske medier. Coachen har ansvaret for at styre samtalen fremad, primært ved hjælp af spørgsmål. Coachen er ikke-dømmende og neutral og har ingen anden dagsorden end at være et professionelt redskab til at styrke processen fremad, uanset målet. Du kan forvente at coachen indleder med at afklare forskellige praktiske forhold og rammer for forløbet, ligesom du vil have mulighed for at stille spørgsmål.
Professionel coaching anvendes af helt almindelige og overordnet velfungerende mennesker, der ønsker at udvikle sig på et eller flere arbejds- eller livsområder. Coaching anvendes både af privatpersoner/par og i stadig højere grad i virksomheder, hvor medarbejdere/ledere eller teams coaches på konkrete problemstillinger eller opgaver. Det er coachens ansvar at vurdere om en person er egnet til et coachingforløb eller vil kunne få bedre støtte et andet sted.
For private giver et coachingforløb ofte en højere energi og bedre resultater. Forudsætningen for et højt udbytte er især viljen til forandring, modet til at være ærlig og en god kemi med coachen. Nogle bruger coaching kontinuerligt og andre vælger at opsøge en coach når de har en konkret problemstilling, en dårlig vane de vil kvitte eller en vigtig beslutning de skal træffe.
Virksomheder anvender i stadig stigende grad coaches til en-til-en samtaler, teamcoaching eller faciliteringsopgaver. Det er ofte ønsket om trivsel, medarbejderfastholdelse og bedre resultater der får virksomheder til at bruge coaching.
De fleste coaches koster fra 600-2000 kr/t . Når du som privatperson eller virksomhed har haft en indledende snak med en coach og klarlagt omfanget af et samarbejde, vil du typisk blive præsenteret for en samlet pris. Det er også udbredt med rabatordninger, klippekort osv, så spørg den enkelte coach.