v. Coach.dk
Du kan gøre meget i dagene op til din jobsamtale, som kan øge din mulighed for et succesfuldt udfald af samtalen markant. Disponer derfor denne tid rigtigt, og sørg først og fremmest for at gøre det nødvendige hjemmearbejde.
Det mest fundamentale formål med jobsamtalen er at afgøre, om du har de færdigheder, der skal til for at udføre arbejdet. På trods af dette, kan du komme i situationer, hvor den der interviewer dig, ikke selv er i stand til at finde ud af, om du har hvad der kræves. Du skal derfor være klar til at gøre det for dem. Vær forberedt med en liste over dine top ”selling points”, så intervieweren bliver helt bevidst om dine fordele.
I en undersøgelse fra 2011 sagde 38 Procent af de interviewede ledere, at fejl nummer et, de stødte på under jobsamtaler, var manglende viden om virksomheden. Lad ikke dette ske for dig. Gør dit hjemmearbejde i tiden inden samtalen, så du klart og tydeligt kan kommunikere, hvorfor du ønsker at arbejde for virksomheden.
Arbejdsmiljøet kan bestemme, om du elsker dit job eller hader det. Adresser arbejdskulturen sammen med job-intervieweren for at sikre jeres værdier harmonerer. Der er ikke noget værre end at lande et job, for blot at indse at organisationen ikke er et sted, hvor du føle dig tilpas med at arbejde.
Vil du imponere jobintervieweren? Flag med din viden om branchen. Snak eksempelvis om de seneste store begivenheder virksomheden deltog i (hvis du kan finde nogen), eller om selskabets nyeste produkter. En grundig forståelse for branchen viser din passion for feltet. Derudover antyder denne viden, at du har et dybere niveau af ekspertise end den gennemsnitlige kandidat.
Dine tidligere erfaringer viser, hvordan du vil performe, hvis du får jobbet. Derfor skal du være parat til at beskrive tidligere oplevelser, hvor du gjorde en forskel. Hvis du har talmateriale, som kan dokumentere dine påstande, er det endnu mere overbevisende.
En portefølje er en visuel repræsentation af dine tidligere resultater. Det viser ikke kun dine bedrifter, det giver dig også merværdi. En portefølje er i mange situationer ikke afgørende for om du får stillingen, men du tager dig godt ud, fordi du gik lige lidt længere end din konkurrenter til stillingen.
Dit interview skal vise selskabet hvad du kan gøre for dem. Gør det tydeligt, hvad du vil gøre, hvis du får jobbet. Denne plan behøver ikke være detaljeret, men skal blot illustrere, hvordan du vil bidrage positivt til virksomheden. Eksempelvis at præsentere hvordan du ville reducere kundeomsætningen, er en let og fordelagtig måde at vise en arbejdsgiver hvorfor du er det rette valg.
Der er intet galt med name-dropping, hvis personen du nævner, hjalp dig med at komme til jobinterviewet. Hvis du er blevet anbefalet af en anden, så husk at minde intervieweren om dette. Denne relation kan give legitimitet til dit kandidatur, samt udløse en positiv samtale mellem dig og intervieweren.
Sørg altid for du har spørgsmål i slutningen af interviewet. Fra forespørgsler om interviewerens rolle til tanker om stillingens indhold og udvikling. Dine spørgsmål viser at du ønsker jobbet. Spørgsmålene kan også give dig større indsigt i den rolle stillingen indeholder, informations som muligvis ikke er blevet behandlet under den mere formelle del af interviewet.
Forståelse af de næste skridt i processen er væsentlige. Du skal altid sikre dig, at du er klar over hvad næste skridt er. Det kan være et andet interview. Det kan være at give virksomheden en liste over referencer. Det kan betyde, du ikke kender resultatet i et par uger. Ved at spørge ind til de næste trin, ved du hvad du kan forvente, og du vil samtidig også vise din begejstring for stillingen.