v. Coach.dk
Vi mennesker har som regel i højere grad brug for et kærligt hjerte, der lytter, end et klogt hoved der taler.
Mange ledere synes selv, at de gør et godt stykke arbejde, men hvis man spørger deres medarbejdere, siger mange, at deres leder ikke sætter pris på deres indsats og engagement. Det demotiverer dem. Det medarbejderne typisk savner fra deres nærmeste leder er empati.
Mange organisationer vil gerne nå de opstillede mål, uanset hvad det har af omkostninger for medarbejderne. Hvis du kun behandler dine medarbejdere som et middel til at opnå bestemte mål, vinder du aldrig deres loyalitet..
At lytte er empatisk
Empati og at lytte går hånd i hånd. Hvorfor? Når du lytter viser du, at du er interesseret. Du kan ikke udvise empati, uden at lytte. Gode færdigheder er ved at blive en truet art på grund af informations-overbelastning af information og forkortet opmærksomhedsspænd. Kvaliteten af vores lytteevne bestemmer kvaliteten af vores indflydelse. Medarbejdere ønsker at blive hørt og respekteret.
Mange forveksler empati med sympati; men empati er i virkeligheden, at være i stand til at forstå andres følelser og behov. At du kan sætte dig selv i deres sted. Sympati handler om at have positive følelser overfor en person.
Skrevet af:
Thomas Kappelborg Mikkelsen
d. 25-12-2022 10:03